Bereken premie voor uw auto
Hieronder vindt u de veelgestelde vragen van onze autoverzekering. We hebben de vragen opgedeeld in verschillende categorieën om het vinden van uw eigen vraag makkelijker te maken. Staat uw vraag er toch niet tussen laat het ons dan weten!
Houd het kenteken en de meldcode van de nieuwe auto bij de hand. Bel ons, en wij verzekeren uw nieuwe auto meteen. Of met ingang van de datum waarop u de auto gaat rijden.
Deze gegevens kunt u ook per e-mail of fax aan ons doorgeven. Wilt u voor de nieuwe auto een andere dekking, bijvoorbeeld volledig casco? Geef dit dan ook meteen aan ons door.
Wij kunnen uw oude auto tijdelijk meeverzekern, daar wordt wel premie voor gerekend.
Een WA-dekking is een wettelijk verplichte dekking voor iedere auto. De schades die u met de auto aan anderen toebrengt, worden dan door ons betaald. Schade aan uw eigen auto niet. Dit kunt u uitbreiden met de volgende mogelijkheden:
Beperkt Cascodekking: deze dekking wordt ook wel WA+ dekking genoemd. Een aantal veelvoorkomende schades aan uw eigen auto worden dan ook door ons betaald. U kunt dan denken aan diefstal van het voertuig of onderdelen daarvan, joyriding en (poging tot) inbraak. Bovendien is schade aan de auto gedekt die is ontstaan door storm, hagel, overstromingen, vallend gesteente, brand, ruitbreuk, blikseminslag, ontploffing en botsing met loslopende dieren. Alle gedekte schade-evenementen kunt u vinden in onze polisvoorwaarden.
Volledig Cascodekking: met deze dekking, ook wel allrisk dekking genoemd, bent u verzekerd tegen de schades die ook verzekerd zijn met de dekking Beperkt Casco. Daarnaast zijn schades die je zelf, zonder opzet, aan de auto veroorzaakt meeverzekerd. Ook schade als gevolg van vandalisme is meeverzekerd. De gedekte schade-evenementen die hierbij horen, kun je ook vinden in onze polisvoorwaarden.
(Verhaals)Rechtsbijstand: in twee varianten:Basis: wanneer u voor deze dekking kiest, helpen we u met het verhalen van schade ontstaan tijdens een aanrijding. Niet alleen materiële schade aan uw auto, maar ook letselschade.
Plus: wanneer u voor deze dekking kiest, heeft u ook in andere gevallen waarbij schade wordt toegebracht aan uw auto dekking voor het verhalen van deze schade. Denk bijvoorbeeld aan schade doordat iemand uw auto bekrast. Daarnaast is er dekking voor contract zaken, zoals aanvullende garantie of reparatie door een BOVAG bedrijf.
Ongevallenverzekering voor Inzittenden: deze verzekering keert uit wanneer u blijvend invalide raakt door een aanrijding of zou overlijden. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het letsel dat u oploopt. Deze dekking geldt voor alle mensen die in uw auto zitten, voor zover hier zitplaatsen voor zijn. De maximale uitkering kunt u terugvinden op uw polisblad.
Schadeverzekering voor Inzittenden: wanneer u voor deze dekking kiest, keren we een vergoeding uit bij schade door letsel of overlijden na een aanrijding. Deze schade kan bijvoorbeeld bestaan uit verlies van inkomsten omdat u (tijdelijk) niet kan gaan werken, kosten voor huishoudelijke hulp omdat u (tijdelijk) zelf geen huishoudelijke taken kan uitvoeren, vervoerskosten, medische kosten en uitvaartkosten.
Daarnaast keren we ook een vergoeding uit voor de bagage die u bij zich heeft.
Ook deze verzekering geldt voor alle inzittenden van de auto (zoveel als er zitplaatsen zijn) en is ook geldig wanneer je als bestuurder zelf de aanrijding hebt veroorzaakt.
Extra accessoires zijn accessoires die niet standaard bij de auto horen, maar worden ingebouwd nadat de auto door de fabriek is afgeleverd. Wij raden aan deze apart mee te verzekeren. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons.
Ja. Personen die meer rijden, nemen meer deel in het verkeer, waardoor de kans groter is dat er schade ontstaat. Het is daarom van belang dat u een goede schatting van uw te rijden aantal kilometers doorgeeft. Gaat u meer of minder rijden, laat het ons dan zo snel mogelijk weten.
Een rechtsbijstandverzekering verhaalt uw schade bij een verkeersongeval op een aansprakelijke partij. Pas wanneer de rechtsbijstandsverzekeraar uw schade heeft verhaald, krijgt u deze schade vergoed.
Er zijn verschillende varianten van de rechtsbijstandverzekering, de dekking is van de afgesloten variant afhankelijk. Een rechtsbijstandsverzekering is er ook voor het verhalen van persoonlijke schade bij een aanrijding. Hierbij kunt u denken aan letselschade. Ook helpt de rechtsbijstand u bij een conflict omtrent reparatie, garantie of aankoop van een voertuig. Een beroep op uw rechtsbijstandsverzekering heeft geen invloed op uw schadevrije jaren.
Het onderdeel schadevragen is opgedeeld in 3 categorieën: algemeen, diefstal en expertise.
Nee. Vanaf het moment dat de tweede verzekering is afgesloten, staat deze los van de eerste verzekering. Een schadeclaim op één van de verzekeringen heeft dus geen gevolgen voor de andere verzekering(en).
Een autoschade kunt u melden via www.mijnverzekeringsportaal.nl, via e-mailadres bovag.schade@bovemij.nl, telefonisch of schriftelijk.
Ook kunt u uw schade melden via uw smartphone met de mobiele schade-app. Deze app kunt u echter niet gebruiken wanneer er sprake is van gewonden of er een aanrijding met een voertuig met een buitenlands kenteken is. Meer informatie over het melden van een schade vindt u hier.
Ja, u kunt een schade ook melden via de app "Mobiel schademelden". Deze app kunt u via Play Store of iStore op uw mobiele telefoon downloaden. Wij ontvangen via deze app een digitaal schadeformulier van u. Deze app kunt u ook samen met de tegenpartij gebruiken. Het is dan wel vereist dat één partij een smartphone heeft en beide partijen een e-mailadres. De app kunt u echter niet gebruiken wanneer er sprake is van gewonden, of een aanrijding met een voertuig met een buitenlands kenteken.
Een andere mogelijkheid is om via de website www.mobielschademelden.nl de schade te melden. Mobiel schademelden is een initiatief van de gemeenschappelijke verzekeraars om het melden van een schade voor de klant makkelijker te maken. Indien u een melding via de app of de site van mobiel schademelden heeft gedaan, dan hoeft u geen Europees schade aangifte formulier meer in te vullen.
Ja, u bent verplicht om een schade direct te melden bij ons. Maar u bent niet verplicht om ook daadwerkelijk een claim bij ons in te dienen. Soms is het beter om de schade voor eigen rekening te nemen. Door een schade kunt u namelijk terugvallen in schadevrije jaren en hierdoor meer premie gaan betalen. Wilt u weten wat voor u de gunstigste keuze is, neem dan contact op met ons. Wij maken gratis een berekening voor u.
Ja, het schadeformulier gebruikt u om uw schade officieel bij ons te melden. Het schadeformulier moet zowel aan de voor- als achterzijde ingevuld zijn. Wij adviseren u om altijd een kopie van het formulier te maken.
In dat geval adviseren wij u om ieder apart een schadeformulier in te vullen. Plaats nooit uw handtekening op een schadeformulier als u het niet eens bent met de geschetste situatie! Geef ook nooit het hele schadeformulier inclusief doordruk mee aan de tegenpartij. De tegenpartij kan dan namelijk wijzigen aanbrengen.
Het groene kaartnummer komt overeen met uw polisnummer; hier staat een landcode voor (NL210). De groene kaart verzenden wij niet meer per post maar digitaal. U kunt de groene kaart zelf uitprinten.
Tegenwoordig is de plicht op de groene kaart afgeschaft in alle landen die zijn toegetreden tot het Multilateral Guarantee Agreement. Rijdt u met een caravan door Duitsland, Polen of Spanje, dan is de groene kaart wel een verplicht document. Buiten de EU is de groene kaart ook een verplicht document.
Ja, wanneer u een Volledig Casco-dekking hebt afgesloten, bent u hiervoor verzekerd. Wanneer u deze schade claimt, heeft dat wel consequenties voor uw schadevrije jaren.
Aangifte is noodzakelijk bij diefstal, verduistering of een ander strafbaar feit. Hierbij kunt u denken aan vandalismeschade of schade die is toegebracht door een onbekend gebleven motorvoertuig. Doe altijd zo snel mogelijk na de gebeurtenis aangifte. In de meeste gevallen kunt u online aangifte doen via de website van de politie. Na de online aangifte ontvangt u per e-mail een bevestiging van de aangifte. Binnen een aantal werkdagen ontvangt u de definitieve inhoud van de aangifte. Deze definitieve aangifte stuurt u per e-mail of per post aan ons door.
LET OP: wilt u een schadeclaim indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer, dan bent u verplicht om binnen 14 dagen na constatering van de schade aangifte te doen.
Als er van het voorval een getuige is, dan kunt u de naam- en adresgegevens aan ons doorgeven. Wij nemen dan contact op met deze getuige(n) en vragen om een verklaring. Een getuige kan ook een inzittende, een partner of een familielid zijn.
Neem contact op met onze Alarmcentrale (+31 24 366 56 57). Het telefoonnummer staat ook vermeld op uw groene kaart en in de polisvoorwaarden.
Nee, u hoeft niet naar een specifiek autobedrijf voor de reparatie van uw auto. Wanneer u echter uw auto niet door uw BOVAG Autobedrijf laat repareren, dan betaalt u een (extra) eigen risico. Op uw polisblad kunt u terugvinden wat de hoogte is van dit eigen risico.
Eerst moet alle informatie die nodig is voor de beoordeling van de schade bij ons bekend zijn. Zodra dat het geval is, laten wij u weten hoe de verdere afwikkeling verloopt.
Wij adviseren om een machtiging te tekenen bij het autobedrijf, “akte van cessie” genoemd. Met deze akte van cessie geeft u ons toestemming om de reparatiekosten rechtstreeks aan het autobedrijf te betalen. Zo hoeft u de reparatiekosten niet voor te schieten. U moet wél zelf het eventuele eigen risico aan het autobedrijf betalen. Het is geen verplichting om de machtiging te tekenen. Wanneer u niet tekent, maken wij de reparatiekosten aan u over. Wij ontvangen dan wel graag een kopie van de nota.
Deze regeling geldt niet bij een WA-verzekering.
Een auto is total loss wanneer de reparatiekosten méér bedragen dan de waarde van de auto.
Meldt zo spoedig mogelijk de schade bij ons, zodat wij kunnen beoordelen of u verzekerd bent voor de schade. Wij schakelen een onafhankelijke expert in voor het vaststellen van de dagwaarde van de auto. Wanneer er een aanschafwaarderegeling of nieuwwaarderegeling van toepassing is, dan stelt de expert ook deze waarde vast. Tevens vraagt de expert biedingen aan op het restant van uw auto. Gemiddeld duurt de termijn voor biedingen 5 werkdagen. Pas na deze termijn kan de expert het rapport op gaan stellen.
U moet altijd afstand doen van het restant van de auto. Wanneer u de afstandsverklaring tekent, dan koopt de hoogste bieder het restant van de auto op. Dit bedrag betaalt de opkoper aan u. Ook krijgt u van de opkoper een vrijwaringsbewijs. Het vrijwaringsnummer dat hierop staat, geeft u door aan onze service-afdeling om uw verzekering stop te zetten. Zolang u nog geen vrijwaringsbewijs heeft, moet de auto verzekerd blijven, hij staat namelijk nog op uw naam. Zou u de verzekering eerder beëindigen, dan loopt u het risico op een boete opgelegd door het RDW. Wanneer wij het expertiserapport hebben ontvangen en beoordeeld, sturen wij u een definitief bericht wat er door ons vergoed wordt.
Een aantoonbare aanrijding met een dier is verzekerd onder de Beperkt Casco en Volledig Casco dekking. Wij adviseren bij dit soort aanrijdingen altijd om duidelijke foto’s van de schade te maken na het ongeval.
Als u na het ontdekken van de diefstal aangifte doet bij de politie, wordt een proces verbaal van het voorval opgemaakt. De politie signaleert dan het kenteken als gestolen. De kans dat uw auto wordt teruggevonden wordt daardoor groter.
Wij schakelen een expert in, die een afspraak met u maakt voor een vraaggesprek. Voor dit bezoek dient u een aantal stukken apart te houden: een kopie van uw rijbewijs, de sleutels van het voertuig en eventueel bijbehorende sloten, het kentekenbewijs, het APK-keuringsbewijs, de aankoop- en onderhoudsnota’s en de politieaangifte. De expert start een diefstalonderzoek en stelt de waarde van de auto vast. Een van de formulieren die u samen met de expert invult, is een akte van eigendomsoverdracht. Hiermee verklaart u dat de auto, nadat u het schadebedrag heeft ontvangen, ons eigendom wordt.
Er geldt een minimale wachttijd van 30 dagen, gerekend vanaf de dag dat u de diefstal heeft gemeld. Na aangifte bij de politie, maakt deze een proces-verbaal op van de diefstal en signaleert het kenteken als gestolen. De kans dat uw voertuig wordt teruggevonden, wordt daardoor groter.
Wordt uw voertuig binnen 30 dagen teruggevonden, dan is het van belang dit direct aan ons te melden. Wij zullen het voertuig dan opnieuw verzekeren. Daarnaast moet bekeken worden of er schade aan het voertuig is ontstaan. Wij adviseren u daarom om niet meteen met het voertuig te gaan rijden, maar contact op te nemen met onze alarmcentrale. Het telefoonnummer staat op de groene kaart vermeld. Zij slepen het voertuig dan weg naar de garage.
Is uw voertuig na 30 dagen nog niet teruggevonden, dan bent u verplicht om een akte van eigendomsoverdracht te tekenen. Hiermee verklaart u dat het voertuig ons eigendom wordt, nadat u het schadebedrag heeft ontvangen.
Als de auto wordt teruggevonden voordat het schadebedrag is betaald, dan komt opnieuw een expert kijken om eventuele schade aan de auto vast te stellen. Schade die door of tijdens de diefstal is ontstaan, is gedekt. De auto wordt daarna aan u terug gegeven.
Als de auto wordt teruggevonden nadat het schadebedrag is betaald, dan is de auto ons eigendom. Wilt u de auto graag terug hebben, dan kan dat tegen terugbetaling van de schadevergoeding. Eventuele schade die door of tijdens de diefstal is ontstaan, is gedekt en zal door een expert worden bekeken.
Het schadebedrag wordt exclusief het eigen risico aan u uitgekeerd. De hoogte van uw eigen risico kunt u nalezen op uw polisblad, het clausuleblad en de polisvoorwaarden.
In de polisvoorwaarden kunt u nalezen of en wanneer u recht heeft op vervangend vervoer. De termijn en maximale vergoeding worden in de polisvoorwaarden vermeld.
Nee, goederen die niet tot de standaarduitrusting van de auto behoren, komen niet in aanmerking voor vergoeding. Dit zijn bijvoorbeeld een (mobiele) telefoon, semafoon, zendapparatuur en geluids- en informatiedragers (bijvoorbeeld cd’s, cassettebandjes, usb-sticks en cd-rom’s). Deze goederen kunt u via uw inboedelverzekeraar claimen.
In geval van diefstal van audioapparatuur stuurt u de originele aankoopnota en het afneembare frontpaneel aan ons toe om in aanmerking te komen voor vergoeding. Als u niet meer in het bezit bent van de originele aankoopnota, dan moet u aantonen dat er audioapparatuur aanwezig is geweest. Dit kan bijvoorbeeld door een garantiebewijs of bankafschrift. Daarnaast moet u aangeven waar, wanneer en tegen welke bedrag de audioapparatuur is aangeschaft. De schadebehandelaar beoordeelt of dit bewijs voldoende is en bepaalt de waarde van de audioapparatuur.
Alle schades worden gecontroleerd door een onafhankelijk expertisebureau. In de meeste gevallen kan expertise op afstand worden geregeld, in sommige gevallen schakelen wij een expert in die de schade komt bekijken. Denk bijvoorbeeld aan schades door aanrijdingen met dieren, Waarborgfondszaken of totaal verlies van de auto. Wij overleggen met de reparateur hoe de expertise verricht zal worden.
U meldt de schade aan ons. Als er al expertise is aangevraagd voor de schade aan uw motor, dan kunt u de kleding en helm ook achterlaten bij de reparateur. De expert zal deze schade vaststellen en aan ons rapporteren.
Ja, dat kan. U bent vrij om een contra-expert te benoemen. Aangesloten experts zijn te vinden op www.nivre.nl. Deze overlegt met de eerdere expert en stelt vervolgens nog een eigen onderzoek in. Wanneer beide experts er niet uitkomen, wordt er een bindend adviseur benoemd. Die bepaalt uiteindelijk wat de schade is. De kosten voor de contra expert dient u zelf betalen; wanneer u gelijk krijgt, dan vergoeden wij deze kosten alsnog.
Als een buitenlands rijbewijs geldig is in Nederland, kunt u er een autoverzekering mee afsluiten. Voor de regels die voor rijden in Nederland met een buitenlands rijbewijs gelden, kunt u ook informeren bij het RDW.
Wij zijn goed in verzekeringen, maar we zijn geen arts. Daarom vinden wij dat uw arts de enige is die kan beoordelen of u weer kunt autorijden. Geeft uw arts aan dat dit veilig is voor u, dan mag dat van ons ook.
Ja, u mag uw auto uitlenen aan iedereen die een in Nederland geldig rijbewijs heeft. Wordt er schade gereden door de bestuurder aan wie u uw auto heeft uitgeleend, dan kan dit wel invloed hebben op de schadevrije jaren die u heeft opgebouwd. Hierdoor kan het ook zo zijn dat u meer premie gaat betalen wanneer u schade meldt.
Bij een bestuurder onder de 24 jaar, of die minder dan een jaar in het bezit is van een rijbewijs, geldt een extra eigen risico van € 150,-, wanneer u schade heeft. Dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden die voor u gelden.
Nee, verhuur van uw auto is niet meeverzekerd onder de autoverzekeringen van BOVAG. Wanneer u uw auto regelmatig verhuurt via bijvoorbeeld SnappCar, MyWheels en WeGo moet u dat aan ons doorgeven. Onze verzekering biedt geen dekking wanneer de auto is verhuurd via deze bedrijven. U kunt dan het beste via deze bedrijven een tijdelijke verzekering afsluiten.
Nee, dit is niet mogelijk.
Nee, dat is bij ons helaas niet mogelijk. Uiteraard kan uw zoon of dochter wel zelf een verzekering bij ons afsluiten. Hiervoor kunt u het beste telefonisch contact opnemen met ons, via telefoonnummer 024 366 56 97.
Ja, heeft u een auto aangeschaft met een (gedeeltelijke) financiering, dan is het voor ons belangrijk om dit te weten.
Sommige auto’s moeten een beveiliging hebben om verzekerd te zijn wanneer de auto wordt gestolen. Wanneer uw auto een beveiliging moet hebben, geven we dit aan in de offerte, en in een clausule die wordt meegestuurd met de polis.
Ja. Als de eerste auto bij ons verzekerd is, krijgt u voor de tweede auto dezelfde no-claim korting van ons. Bij uw tweede auto start u wel opnieuw met het opbouwen van schadevrije jaren; schadevrije jaren worden namelijk per auto opgebouwd.Ook wanneer de tweede auto op naam van uw partner staat, geldt de hoogste no-claim korting voor beide auto’s. En bouwt iedere auto zijn eigen aantal schadevrije jaren op.
Om schadevrije jaren op te bouwen, moet u een auto op uw eigen naam verzekerd hebben. Elk jaar dat u niets claimt, bouwt u één schadevrij jaar op. Als u wél een schade claimt, dan kan het zijn dat u schadevrije jaren kwijtraakt. Of een schade wel of niet gevolgen heeft voor uw schadevrije jaren, kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden.
Wanneer u een nieuwe verzekering afsluit, gaan wij uit van het aantal schadevrije jaren dat u zelf aan ons doorgeeft. Wij kunnen dit pas achteraf controleren in Roy-data, Dit is een database waarin alle Nederlandse verzekeraars de schadevrije jaren plaatsen die iemand heeft opgebouwd, nadat een verzekering is stopgezet. Wij zijn verplicht het aantal schadevrije jaren over te nemen dat uw vorige verzekeraar in Roy-data heeft geplaatst. Het kan dus voorkomen dat het aantal schadevrije jaren achteraf alsnog wordt aangepast op basis van de gecontroleerde gegevens.
Ja, het is echter alleen mogelijk om uw schadevrije jaren aan uw partner over te dragen. U kunt dan zelf geen gebruik meer maken van deze schadevrije jaren. Om deze reden vragen we dat u een ondertekende verklaring toestuurt, waarin u toestemming geeft om de schadevrije jaren op naam van uw partner te zetten.
Ik heb de afgelopen jaren een leaseauto of een bedrijfsauto gehad, heb ik dan ook schadevrije jaren opgebouwd?Ja, als u een leaseverklaring of werkgeversverklaring van maximaal 3 jaar oud naar ons toestuurt, is het in de meeste gevallen mogelijk om schadevrije jaren toe te kennen.
Bij de meeste verzekeraars is uw schadevrije jarenverklaring na afgifte in Roy-data maar één jaar geldig. Bij BOVAG accepteren we verklaringen die maximaal drie jaar oud zijn.
In de polisvoorwaarden staat vermeld wanneer een schade invloed heeft op uw schadevrije jaren. Schadevrije jaren worden verwerkt in de bonus-malustabel. In de bonus-malustabel ziet u hoeveel korting of toeslag u heeft, en hoeveel treden u terugvalt bij een schade. Hoe meer schadevrije jaren u heeft, hoe meer korting u krijgt.
Als wij een schade hebben uitbetaald en deze wordt volledig verhaald, dan worden uw schadevrije jaren weer hersteld.
Nee, u kunt een verklaring van schadevrij rijden maar op één voertuig gebruiken. Koopt u voor het eerst een tweede auto, dan begint deze verzekering met nul schadevrije jaren. Uw tweede auto kan wél met dezelfde korting (als die van uw eerste auto) worden verzekerd.Beide auto’s hebben dan dezelfde korting (de hoogste van de twee), maar ze bouwen ieder hun eigen aantal schadevrije jaren op. Het is dus voordelig om, als u meerdere auto’s heeft, deze allemaal bij ons te verzekeren.
Uw premiekorting wordt bepaald aan de hand van uw zogenaamde “zuivere schadevrije jaren” en de Bonus-malustabel die u kunt terugvinden in uw polisvoorwaarden. “Zuivere schadevrije jaren” is het aantal jaren waarin u geen schade heeft gereden of geclaimd. Hoeveel zuivere schadevrije jaren u heeft, wordt bepaald aan de hand van de regels uit de Bedrijfsregeling Roy-data. Deze bedrijfsregeling is door het Verbond van Verzekeraars vastgesteld. (Deze bedrijfsregeling vindt u terug op www.verzekeraars.nl)
Hierin staat:
- 1 jaar zonder schade = +1 zuiver schadevrij jaar
- Claimen schade met gevolgen voor de BM-korting en zuivere schadevrije jaren = -5 zuivere schadevrije jaren
Of een schade gevolgen heeft voor uw BM-korting en zuivere schadevrije jaren kunt terugvinden in de polisvoorwaarden.
Voorbeeld:U heeft 5 zuivere schadevrije jaren. Daardoor komt u op totaal trede 10. Vervolgens claimt u een schade met gevolgen voor de BM-korting en zuivere schadevrije jaren. Volgens onze Bonus-Malusladder komt u na deze schade uit op totaal trede 6. 10 – 6 is een terugval van 4. Echter in zuivere schadevrije jaren moet u terugvallen naar 0 zuivere schadevrije jaren (-5). Dit is zo bepaald in door het Verbond van Verzekeraars vastgestelde Bedrijfsregeling Roy Data.Op uw nieuwe polis komt het volgende te staan: Instaptrede 5, zuivere schadevrije jaren 0 en commerciële trede 1 = totaal BM-trede 6. Hierdoor krijgt u een hogere korting op uw verzekering zoals wij met u hebben afgesproken in de polisvoorwaarden, maar houden wij ons ook aan de afspraken die wij gemaakt hebben met het Verbond van Verzekeraars.
Bij WA dekking is geen sprake van een eigen risico. Bij een beperkt of volledig casco is er wel sprake van een eigen risico. De hoogte is afhankelijk van de gekozen dekking en bij welk autobedrijf u de reparatie laat plaatsvinden.
Ruitreparatie: €75,-
Ruitvervanging: €175,-
Carrosserie- schade:
€500,-
Ruitreparatie: €125,-
Ruitvervanging: €250,-
€250,-
Bent u jonger dan 24 jaar of heeft u korter dan 1 jaar uw rijbewijs? Dan geldt bij een Volledig Casco dekking een extra eigen risico van € 150.-.
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden hoeft de groene kaart niet persé groen te zijn. Zwart-wit bijvoorbeeld mag ook. Diverse autoverzekeraars, waaronder BOVAG Autoverzekering, versturen de groene kaart daarom digitaal. Bovendien kunnen we u sneller van dienst zijn en verlagen we de belasting op het milieu.
Binnen de Europese Unie
Binnen de Europese Unie, maar ook in Zwitserland, Kroatië, Liechtenstein, Noorwegen, Andorra en IJsland, hoeft u geen groene kaart te kunnen tonen bij een grenscontrole. Als u schade heeft in landen binnen de Europese Unie, heeft u voldoende aan het Europees Aanrijdingformulier, uw polisnummer en eventueel het alarmnummer (024) 360 20 60. Tip: Sla deze gegevens op in uw telefoon.
Mocht u toch graag de groene kaart mee willen nemen dan is een digitale versie of zelf geprinte versie voldoende.
Buiten de Europese Unie
In de volgende landen is het verplicht een groene kaart te kunnen tonen bij een grenscontrole of schade:
Het is verstandig dat u de originele groene kaart kunt tonen, deze kunt u telefonisch of via het formulier hieronder bij ons aanvragen.
De groene kaart versturen wij jaarlijks per e-mail naar u toe. Deze is dan geldig gedurende het komende verzekeringsjaar. Bent u de groene kaart kwijt of heeft u hem niet ontvangen? Vul het onderstaande formulier in en wij sturen u hem opnieuw toe.
Nog lang niet iedereen is er aan gewend dat het kunnen tonen van de groene kaart binnen de Europese Unie niet meer verplicht is. Het meenemen van de groene kaart kan dan discussie voorkomen als er onderweg iets gebeurt. Dus geen paniek als u hem vergeet, het niet bij u hebben van de groene kaart is niet strafbaar en er zal in de meeste gevallen ook niet om worden gevraagd.
Caravans, vouwwagens en aanhangers lichter dan 750 kg zijn meeverzekerd op de WA-dekking van het trekkende voertuig. Een aparte groene kaart is niet nodig in de landen die op de groene kaart van uw autoverzekering staan.
Voor gekentekende caravans, oftewel caravans zwaarder dan 750 kg, heb je in Nederland en de meeste andere Europese landen geen aparte groene kaart nodig. Na de invoer van de kentekenregistratie voor caravans zwaarder dan 750 kg is een aparte groene kaart alleen verplicht in Duitsland, Polen, Portugal, Kroatië en Spanje.
Wij bellen u graag terug op het tijdstip dat u uitkomt
Bel mij terug
Met de autoverzekering heeft u geen gedoe bij schade: