Bereken premie voor uw auto
Hieronder vindt u de veelgestelde vragen van onze thuispakket verzekeringen. We hebben de vragen opgedeeld in verschillende categorieën om het vinden van uw eigen vraag makkelijker te maken. Staat uw vraag er toch niet tussen laat het ons dan weten!
De vragen over de inboedelverzekering hebben we opgedeeld in algemeen, dekkingen, schade en eigen risico.
Met onze inboedelverzekering bent u verzekerd tegen schade aan of verlies van uw spullen. Als deze verloren gaan, door bijvoorbeeld brand, bliksem of diefstal, betalen wij een vergoeding voor de geleden schade. Onder uw spullen vallen zaken die u kunt verplaatsen en deel uitmaken van uw particuliere huishouding, zoals een bank, televisie of laptop.
Wanneer u gaat verhuizen, is het belangrijk dat u uw nieuwe adres zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Wij verzekeren de inboedel op het adres dat op uw polisblad staat aangegeven. Wij nemen dan ook direct de overige gegevens van uw nieuwe woning door, zodat u meteen goed verzekerd bent.
Uw inboedelwaarde is op twee dingen gebaseerd. We gaan uit van het netto maandinkomen van de hoofdkostwinner en van de oppervlakte van uw woning. Met behulp van deze gegevens vullen wij de inboedelwaardemeter in. De spullen in uw woning zijn verzekerd tot het verzekerd bedrag van de waardemeter. Dit geldt voor de bezittingen die u nu al heeft of in de toekomst koopt. Wanneer u besluit de inboedel te verzekeren tegen de waarde die wij adviseren garanderen wij dat u niet onderverzekerd bent.
Het is mogelijk om aanpassingen die u aan een huurwoning doet, mee te verzekeren. Bijvoorbeeld een vloer die u er zelf in laat leggen of een keuken die u zelf heeft betaald. De extra waarde van deze aanpassingen wordt dan opgeteld bij uw inboedelwaarde en wordt zo meeverzekerd. Dit bedrag is maximaal 10% van de verzekerde som.
Dit is een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis die schade veroorzaakt aan uw woning of inboedel. Er zijn enkele uitzonderingen; deze worden in de polisvoorwaarden genoemd. Voor deze schades geldt altijd een eigen risico van € 100,-.
Bij een extra-uitgebreide dekking is er dekking voor de gebeurtenissen die in de polisvoorwaarden genoemd worden. “Van buiten komende onheilen” zijn bij een extra-uitgebreide dekking niet verzekerd. Bij een allrisk-dekking zijn deze gebeurtenissen wel verzekerd.
Wanneer u besluit de inboedel te verzekeren tegen de waarde die wij adviseren, garanderen wij dat u niet onderverzekerd bent.
Ja, deze voorwerpen zijn gewoon verzekerd zonder dat u ze aan hoeft te geven op uw verzekering. Wel is het zo dat we voor dit soort zaken een maximaal bedrag uitkeren. Deze bedragen vindt u terug in onze polisvoorwaarden. Komt de waarde van uw sieraden of kunst boven dit maximum bedrag, neem dan telefonisch contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken.
Nee, huisdieren worden niet gezien als inboedel en schade aan de dieren zelf is dus ook niet verzekerd.
Ook biedt onze inboedelverzekering geen dekking voor schade veroorzaakt door huisdieren. Wanneer u een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) afsluit, bent u wel verzekerd tegen schade aan (spullen van) anderen, veroorzaakt door uw huisdieren.
Nee, een alarmsysteem geeft natuurlijk extra veiligheid, maar is niet verplicht. Wel krijgt u 10% korting op uw verzekering, als u in het bezit bent van het politiekeurmerk Veilig Wonen of een borgcertificaat.
Wanneer er inboedel is beschadigd en u wilt deze schade bij ons claimen, dan dienen wij de gelegenheid krijgen om de schade vast te stellen. We hebben in ieder geval nodig: - aanschafnota’s - opgave van reparatiekosten - foto’s - eventueel het opsturen van het beschadigde goed (indien nodig)
Het is dan ook van belang dat de schade nog niet gerepareerd is en dat de beschadigde inboedel nog beschikbaar is ter bezichtiging. Bewaar de beschadigde inboedel dus goed totdat de schadeclaim helemaal is afgewikkeld!
Wat is het verschil tussen oorzaakschade, gevolgschade en bijkomende kosten? Oorzaakschade: de gebeurtenis die eventueel schade veroorzaakt, bijvoorbeeld een gesprongen leiding. Gevolgschade: schade die ontstaat door de oorzaakschade, bijvoorbeeld vochtige muren of nat parket. Bijkomende kosten: het uitvoeren van de reparatie van de oorzaak, bijvoorbeeld het hak- en breekwerk voor de reparatie van de oorzaakschade.
Oorzaakschade is niet gedekt op uw verzekering. Wel wordt de gevolgschade vergoed als er dekking is op basis van polisvoorwaarden. De bijkomende kosten worden alleen vergoed wanneer er ook gevolgschade aanwezig is.
Er geldt een eigen risico bij een schade met de volgende schadeoorzaken: schade door schroeien/zengen/smelten: het eigen risico is €250,- schade door een van buiten komend onheil: het eigen risico is €250,- schade door storm: het eigen risico is €250,-
Met een woonhuisverzekering (ook wel opstalverzekering genoemd) bent u verzekerd tegen de meest voorkomende schade aan uw woning, bijvoorbeeld door brand, kortsluiting, blikseminslag, storm en zware regenval. U bent ook verzekerd tegen schade aan uw schuur, garage en carport.
Geef zo snel mogelijk telefonisch uw nieuwe adres aan ons door. Wij nemen de gegevens van uw nieuwe woning direct met u door, zodat u meteen goed verzekerd bent. Gedurende een maand zijn beide woningen verzekerd, waardoor u zonder zorgen kunt over verhuizen.
Met een glasverzekering verzekert u het glas dat dient tot het doorlaten van daglicht in ramen en deuren van uw woning en gebouwen die bij uw woning horen. Wanneer u een glasverzekering heeft, keren wij een schadevergoeding uit wanneer het glas breekt. Heeft u een huurhuis, dan is het afhankelijk van het huurcontract of glas meeverzekerd is of niet. Staat er niets in uw contract over een glasverzekering, dan is het verstandig om deze module af te sluiten.
Ja. Bij bijzonder glas is er echter een maximale vergoeding. Voor bijvoorbeeld geëtst of gebrandschilderd glas, wordt maximaal € 500,- vergoed. Bij schade aan een volglazen deur is dit € 1.000,-.
De vragen over de gezinsrechtbijstandsverzekering hebben we onderverdeeld in algemeen en dekkingen.
Een GRB geeft recht op juridische hulp op consument-, woon- en werkgebied. Bijvoorbeeld bij ruzie met uw buurman, een conflict met uw werkgever of een probleem met uw keukenleverancier.Onze rechtshulp is opgedeeld in drie modules:- consument & wonen- inkomen- verkeerU kiest (en betaalt) alleen voor de modules die u nodig heeft.
Nee, op de rechtsbijstandverzekering geldt een wachttijd van drie maanden. Dit geldt niet wanneer u al een verzekering voor rechtsbijstand heeft en wilt overstappen. Ook zijn er een aantal situaties waar de wachttijd niet geldt:
De module ‘Verkeer’ kent geen wachttijd.
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Ook voor problemen die u al kon verwachten toen u de dekking afsloot, bent u niet verzekerd.
Geschillen over een waarde van minder dan € 200,- (exclusief rente- en incassokosten) zijn uitgesloten van de dekking. Uw belang moet dus € 200,- of meer bedragen. Dit minimale belang geldt niet voor de module ‘Verkeer’ behalve bij aankoop- en garantie/reparatiegeschillen met betrekking tot het motorrijtuig.
Nee, hulp bij geschillen met betrekking tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed of beëindiging van een samenlevingsverband zijn uitgesloten van dekking. Ook geschillen over alimentatie zijn uitgesloten van dekking.
De rechtsbijstandverzekering biedt alleen dekking voor geschillen waarbij u handelt in particuliere hoedanigheid. Dit betekent dat u niet mag handelen vanuit een beroep, bedrijf of een daarmee vergelijkbare activiteit; het doel mag niet zijn om geld te verdienen.
Er is wel dekking wanneer u in loondienst werkt en er ontstaat een geschil met uw werkgever. U moet dan wel de module ‘Inkomen’ binnen uw rechtsbijstandsverzekering gekozen hebben.
Nee, verkeersboetes vallen niet onder de dekking.
Nee, geschillen die gaan over belastingrecht of daarmee verband houden, vallen niet onder de rechtsbijstandsdekking.
Ja, wanneer u de module ‘Inkomen’ heeft afgesloten, heeft u recht op rechtsbijstand.
Neem contact op met de afdeling Schade (024 - 366 56 97 of rechtsbijstandBFD@bovemij.nl), zodat zij kunnen beoordelen of u recht heeft op juridische hulp.Tevens verzoeken wij u om bepaalde stukken (zoals de arbeidsovereenkomst of bericht van contractbeëindiging, en een toelichting) per e-mail naar ons door te sturen. Als wij de dekking bevestigen, dan neemt de afdeling rechtsbijstand contact met u op voor advies. Eventueel kan er meteen een dossier aangemaakt worden.
U bent verzekerd van rechtshulp bij geschillen die voorkomen vanuit uw verkeersdeelname. Dit kan met of zonder vervoersmiddel, op de openbare weg, op het spoor, op het water of in de lucht. Dit kan zijn het verhalen van een schade aan uw auto of letselschade als gevolg van een aanrijding.
Met deze module heeft u dekking voor geschillen als gevolg van een overeenkomt die u al consument sluit. U kunt denken aan aankopen die u doet, maar ook problemen met bijvoorbeeld uw telefoon- of energieleverancier zijn gedekt. Bij wonen kunt u denken aan geschillen over (de aankoop van) uw woning of problemen met uw buren.
Heeft u de dekking Inkomen dan krijgt u o.a. rechtshulp bij conflicten rondom uw arbeidsovereenkomst, geschillen met betrekking tot uw sociale (verzekerings) uitkering of pensioen.
Met de AVP bent u verzekerd tegen schade die u toebrengt aan anderen of andermans spullen. Dit kan uiteraard ook gebeuren door uw kinderen of huisdieren. In dat geval keren wij een vergoeding uit voor de financiële gevolgen hiervan, tenzij anders staat aangegeven in de polisvoorwaarden.
Uw kinderen vallen onder de dekking van uw aansprakelijkheidsverzekering wanneer ze minderjarig zijn en u heeft gekozen voor gezinsdekking. Wanneer uw kinderen meerderjarig zijn, zijn zij ook verzekerd via uw AVP zolang ze niet getrouwd zijn en bij u in huis wonen. Ook is er dekking wanneer ze voor een stage of studie tijdelijk ergens anders in Nederland wonen.
Ook in het buitenland bent u verzekerd tegen schade die u aan anderen toebrengt. U kunt dus met een gerust hart naar het buitenland.
Wij bellen u graag terug op het tijdstip dat u uitkomt
Bel mij terug
Met de autoverzekering heeft u geen gedoe bij schade: