Fraudebeleid

Eerlijk verzekerd bij BOVAG. Samen werken we aan een betrouwbare verzekering voor iedereen.

 

Fraudebeleid BOVAG Verzekeringen

 

Bij BOVAG Verzekeringen vinden we eerlijkheid belangrijk. Lees hieronder hoe wij omgaan met fraude om onze klanten eerlijk en betrouwbaar te kunnen helpen.

 

Wat is fraude?

Wij zijn er voor jou wanneer je ons nodig hebt. Of het nu gaat om hulp, informatie of het afhandelen van schade, je kunt op ons vertrouwen. Helaas komt het soms voor dat verzekerden met opzet een verkeerde voorstelling van zaken geven om er financieel beter van te worden. Dit noemen wij fraude.

 

Wat verstaan wij onder fraude?

  • Niet de waarheid vertellen om verzekeringsdekking te krijgen.
  • Vervalsen van nota’s.
  • Meer spullen opgeven bij een inbraak dan er daadwerkelijk zijn gestolen.
  • Een hoger bedrag claimen dan de werkelijke schade.
  • Een dure zonnebril claimen op de reisverzekering terwijl het een merkloze bril was.
  • Een nieuwe voorruit claimen terwijl de auto al met een kapotte ruit was gekocht.
  • Een oude schade opnieuw claimen.
  • Een aanrijding, diefstal of inbraak in scène zetten.

 

Waarom dit fraudebeleid?

Fraude kost veel geld, jouw geld en ons geld. De kosten van fraude worden namelijk via de premie gedragen door alle klanten samen, vooral door de klanten die niet frauderen. Daarom doen wij aan fraudepreventie en -bestrijding.

 

Preventie en bestrijding

Voordat je een verzekering bij ons afsluit, stellen we een aantal ‘slotvragen’ en vragen we naar eventuele eerdere schades. Alle informatie wordt zo volledig mogelijk vastgelegd om misverstanden te voorkomen. Bij de behandeling van een schade of de aanvraag van een verzekeringsovereenkomst kunnen er aanwijzingen zijn dat er iets niet klopt. In dat geval starten we een onderzoek en brengen we je daarvan op de hoogte. Onze goed opgeleide medewerkers gebruiken dagelijks onderzoek-indicatoren en geautomatiseerde fraudedetectie om polisaanvragen en schadeclaims te scannen op de kans op fraude. Bij een verhoogde kans wordt het dossier zorgvuldig onderzocht.

 

Wat betekent dit voor jou?

Als je niet fraudeert, profiteer je van een gunstige premie en een snelle afhandeling van je polisaanvraag of schadeclaim. Als je wel fraudeert, nemen we maatregelen:

  • De schade wordt niet vergoed, zowel de geclaimde als de daadwerkelijke schade.
  • Onterecht uitgekeerde schade moet worden terugbetaald.
  • Extra gemaakte kosten worden in rekening gebracht.
  • We zeggen al je verzekeringen op.
  • We doen aangifte bij de politie.
  • De fraude wordt gemeld in een interne databank.
  • De fraudezaak en betrokkenen worden geregistreerd bij de Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem), waardoor het moeilijker wordt om je tegen een normale premie te verzekeren.

Voor meer informatie kun je terecht bij Stichting CIS of bellen met 070-333 85 11.