De afhandelingstijd hangt af van verschillende factoren, zoals het type schade, de samenwerking van alle betrokken partijen en hoe snel we alle benodigde informatie ontvangen. We doen er alles aan om je zo snel mogelijk duidelijkheid te geven!
.jpg)
.jpg)
Schade melden
Zo meld je een schade
Heb je schade aan je auto? Geen zorgen, we helpen je graag verder! Je kunt je schade op verschillende manieren melden.
- Een melding via Mijnverzekeringsportaal
- Het uploaden van het Europees schadeformulier via Mijnverzekeringsportaal
- Per post opsturen van het Europees schadeformulier
- Via de website www.mobielschademelden.nl
- Via de app “mobielschademelden.nl”. Deze is te downloaden in de App Store of Playstore.
Kies de manier die jij fijn vindt en meldt zo snel mogelijk je schade.
Stappen schademelding
Als je schade hebt gereden wil je zo goed en snel mogelijk geholpen te worden . Hieronder is te lezen welke stappen jij zelf moet nemen bij een schade.
Heb je schade aan je auto? Geen zorgen, we helpen je graag verder. Je kunt je schade op de volgende manieren melden.
- Heb je een eenzijdige schade (bijv. een aanrijding met een paaltje) dan is het voldoende om een melding te maken via Mijnverzekeringsportaal.
- Heb je een schade met één of meerdere andere partijen dan vragen wij je om het Europees Schadeformulier zo volledig mogelijk in te vullen en deze te uploaden via Mijnverzekeringsportaal. Stuur je het Europees Schadeformulier liever per post? Ook dat kan door het te sturen naar Bovemij Financiële Diensten B.V., Postbus 7000, 6503 GM in Nijmegen. Je kunt ook via de website www.mobielschademelden.nl je schade melden. Ook kun je de app 'mobielschademelden' downloaden in de App Store of Playstore en daar je schade melden.
- Denk er ook aan dat je relevante documenten upload of meestuurt, zoals foto’s, een politierapport en de NAW-gegevens van de getuigen of een getuigenverklaring. Hoe sneller je dit doet, hoe sneller we je kunnen helpen.
Het is belangrijk om je schade zo snel mogelijk te melden. Heb je hulp nodig bij het melden van de schade? Ook dan helpen we je graag. We zijn telefonisch bereikbaar op 024-366 56 97.
Na het melden van je schade neemt een schadebehandelaar je schade in behandeling. We streven ernaar om zo snel mogelijk de schade in behandeling te nemen. Je ontvangt een bevestiging met een schadenummer. Mocht je melding nog niet compleet zijn dan vragen wij extra gegevens bij je op.
Zodra je de schademelding hebt gemaakt en deze door ons bevestigd is, kun je contact opnemen met jouw vertrouwde BOVAG autobedrijf of een autobedrijf selecteren via BOVAG - Zoek BOVAG bedrijf. Houd bij het contact opnemen het schadenummer dat je van ons ontvangen hebt bij de hand. Deze geef je door aan de hersteller. Indien er dekking is voor je schade, zal de hersteller een afspraak met je inplannen voor het herstel.
Zo verloopt je schadeafhandeling
Zodra je schade hebt gemeld, beoordeelt onze schadebehandelaar jouw situatie. Soms is extra expertise nodig. In dat geval schakelt jouw hersteller een expert in om de schade verder te beoordelen. Na deze beoordeling laten we je weten hoe we de schade verder afhandelen. Kom je in aanmerking voor een vergoeding? Dan hoor je dat uiteraard van ons. Mocht dat niet het geval zijn, dan leggen we je uit waarom.
Hoe lang duurt het?
Wat gebeurt er per dekking met de behandeling van je schade?
- Jij of een tegenpartij meldt de schade.
- Als een tegenpartij een beroep doet op jouw WA-verzekering en wij geen ingevuld en ondertekend Europees Schadeformulier van jou hebben ontvangen, sturen we je dit formulier toe met het verzoek het in te vullen en ondertekend terug te sturen.
- We beoordelen de schade en stellen de hoogte van de schadevergoeding vast.
- Als je aansprakelijk bent voor de schade, betalen we de vergoeding rechtstreeks aan degene die de schade lijdt.
- We informeren je over de afhandeling van de schade en de gevolgen voor je BM-trede en schadevrije jaren.
Diefstal:
- Is je auto gestolen, dan schakelen we Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) in.
- We vragen je om sleutels, kentekenbewijs of -card en eigendomsbewijs op te sturen.
- Bij een gedekte diefstalschade ontvang je 30 dagen na je melding je schadevergoeding, als je auto niet is teruggevonden.
Ruitschade:
- Heb je een beperkte of volledig casco-dekking? Dan kun je je ruitschade op vertoon van je polisnummer en kenteken laten herstellen door een BOVAG-ruithersteller. Op je polisblad vind je het eigen risico terug.
- We schakelen een expert in overleg met je BOVAG Autobedrijf.
- Zodra de schadevaststelling binnen is, kunnen we je nog aanvullende vragen stellen.
- Nadat we alle schadedocumenten hebben ontvangen, krijg je binnen veertien dagen een beoordeling van de schade.
- Betaling kan aan jou of aan het autobedrijf worden gedaan. Je draagt dan je rechten over door middel van een z.g. “akte van cessie”.
- Is de schade veroorzaakt door een tegenpartij, dan proberen we deze te verhalen. In dat geval heeft de schade geen gevolgen voor je BM-trede en opgebouwde schadevrije jaren. Je ontvangt een e-mail of brief met de afwikkeling van de schade.
Laat je schade herstellen bij een BOVAG Autobedrijf
- Kwaliteit gegarandeerd – Je auto wordt hersteld met nieuwe en originele onderdelen.
- Groot netwerk van schadeherstellers – Altijd een schadehersteller bij jou in de buurt.
- Altijd mobiel – Je krijgt tot wel 30 dagen vervangend vervoer gedurende het herstel.
Zo weet je zeker dat je auto weer in topconditie de weg op gaat, zonder gedoe. Meld je schade eenvoudig en snel!
Overzicht van de meestgestelde vragen
Nieuwe verzekering
We controleren je schadevrije jaren automatisch via Roy-data, dit doen we ongeveer drie weken na de startdatum van je verzekering. Deze schadevrije jaren heeft je vorige verzekeraar hier geregistreerd. Geef het juiste aantal schadevrije jaren op wanneer je start met BOVAG Autoverzekering, want Roy-data is leidend. Klopt het niet? Dan passen we dit aan met terugwerkende kracht, wat je premie of acceptatie kan beïnvloeden. Twijfel je of het klopt? Neem contact op met je vorige verzekeraar.
Uw partner moet in dit geval wel de hoofdbestuurder en eigenaar zijn. Neem contact met ons op, dan bespreken we graag alle mogelijkheden.
Ja, je tweede auto verzekeren is mogelijk wanneer jij de hoofdbestuurder en eigenaar bent! Je profiteert van dezelfde no-claimkorting als je eerste auto. De schadevrije jaren worden wel per auto opgebouwd. Ook je partner, woonachtig op hetzelfde adres kan hier gebruik van maken. Je partner moet dan ook hoofdbestuurder en eigenaar zijn. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Je hoeft het Internationaal Verzekeringsbewijs binnen de EU niet verplicht bij je te hebben, maar het is wel handig. Print het bewijs duidelijk en recht op wit papier, zodat het geldig is.
Ja, dat kan! Voor caravans zwaarder dan 750 kg met een eigen kenteken kun je eenvoudig een Internationaal Verzekeringsbewijs aanvragen via www.mijnverzekeringsportaal.nl. Geef het merk en kenteken van de caravan door en wij regelen de rest!
Wanneer je besluit gebruik te maken van onze overstapservice, regelen wij de opzegging van je vorige verzekering graag voor je. Vul het opzegformulier in via www.mijnverzekeringsportaal.nl en stuur het digitaal naar ons terug. Mocht je je vorige auto verkocht hebben, stuur dan ook ten kopie van het vrijwaringsbewijs terug. Let op: zonder vrijwaringsbewijs kan je vorige verzekeraar onnodig premie blijven innen.
Als je gebruik maakt van de overstapservice, wordt je oude verzekering opgezegd wanneer je nieuwe verzekering begint. Dus op de ingangsdatum van je nieuwe verzekering is het moment dat je oude verzekering beëindigd wordt.
Let op: Bij de volgende verzekeraars moet je echter wel zelf de opzegging regelen via hun website of app: Allianz Direct (voorheen Allsecur), DITZO, Hema verzekeringen, Inshared, NowGO Verzekeringen, OHRA, Proteq, Zelf.nl, Independer Nieuwe verzekeraars, Allianz en Interpolis.
Premie
Factuur: Heb je een factuur ontvangen? Gebruik deze dan om de premie te betalen. Ontbreekt de factuur? Geen zorgen! Je ontvangt deze ongeveer vier weken voor de ingangsdatum van je verzekering. We vragen je de premie binnen 21 dagen na de vervaldatum aan ons te voldoen.
Automatische incasso Bij automatische premiebetaling schrijven wij het bedrag van uw rekening af. De eerste incasso duurt meestal 5 tot 10 werkdagen. Daarna wordt het bedrag automatisch geïncasseerd.
Bij verlenging van jouw verzekering wordt de premie opnieuw berekend. Deze hangt af van factoren, met elk een eigen percentage, zoals:
- Kilometrage
- Schadevrije jaren
- Leeftijd van uw voertuig
- Uw eigen leeftijd
Heb je vorig jaar schade geclaimd? Dan kan dit invloed hebben gehad op uw schadevrije jaren en no-claimkorting. Je nieuwe premie vindt je op het prolongatieblad.
Je moet de premie en assurantiebelasting vooruitbetalen, uiterlijk op de premievervaldatum.
Met aanvangspremie bedoelen wij de eerste premie die je moet betalen voor een nieuw afgesloten verzekering. Of de eerste premie voor een tussentijdse wijziging van een verzekering.
Met vervolgpremie bedoelen wij de premie die je na de aanvangspremie moet betalen. Dat is ook de premie die je moet betalen bij een stilzwijgende verlenging van je verzekering. Betaal je de vervolgpremie of een termijnbetaling niet op tijd? En heb je de 15e dag na onze schriftelijke aanmaning nog steeds niet betaald? Dan ben je vanaf die 15e dag niet meer verzekerd.
Je blijft verplicht de premie te betalen. Als je niet verzekerd bent, omdat je de vervolgpremie of termijnbetaling niet op tijd hebt betaald of weigert te betalen, loopt je verzekering nog steeds. Je blijft de premie verschuldigd. Je mag het verschuldigde bedrag niet verrekenen met een vordering op ons. Je bent weer verzekerd om 0.00 uur op de dag volgend op de dag dat wij alle premie die je verschuldigd bent, blijvend hebben ontvangen en geaccepteerd.
Heb je met ons termijnbetalingen afgesproken? Dan ben je pas weer verzekerd nadat wij alle termijnen blijvend hebben ontvangen. Wanneer het openstaande bedrag niet binnen 14 dagen op ons rekeningnummer is bijgeschreven, dan wordt de verzekering direct stopgezet. De vordering wordt overgedragen aan het incassobureau en de gemaakte incasso- en administratiekosten zijn voor eigen rekening. De incassokosten zijn een percentage van het verschuldigde bedrag.
Ook wijzen wij je erop dat wij na 14 dagen aan de RDW doorgeven dat jouw voertuig niet meer verzekerd is. Je riskeert hiermee een boete wegens onverzekerd zijn.
Met premie en termijnbetaling bedoelen we hier ook de assurantiebelasting en eventuele incassokosten.
In de periode dat je ons premie verschuldigd was, blijf je niet verzekerd voor gebeurtenissen en aanspraken die voortkomen uit handelen of nalaten in die periode. Het is dus niet zo dat je door betaling met terugwerkende kracht wel verzekerd zou zijn.
- Laat een rekening niet liggen.
- Vraag advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar je woont.
- Neem contact op met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Kijk hiervoor op www.nvvk.eu.
- Ook vind je handige tips op de website van het Nibud, op www.wijzeringeldzaken.nl en op https://geldfit.nl/welkom/verzekeraars/.
Schade
Meld schade eenvoudig via mijnverzekeringsportaal.nl. Wij nemen je melding binnen 2 werkdagen in behandeling.
Dit hangt af van je dekking:
- BOVAG Autobedrijf: Vervangend vervoer tijdens reparatie (max. 10 dagen, €35 per dag).
- Niet via BOVAG Autobedrijf: Geen vergoeding.
- Diefstal of totaal verlies: Max. 10 dagen vervangend vervoer (€35 per dag).
Volledig Casco Compact, Comfort en Compleet
- BOVAG Autobedrijf:
- Compact: Max. 5 dagen (€35 per dag).
- Comfort en Compleet: Max. 30 dagen (€35 per dag).
- Niet via BOVAG Autobedrijf: Geen vergoeding.
- Diefstal of totaal verlies:
- Compact: Max. 5 dagen (€35 per dag).
- Comfort en Compleet: Max. 30 dagen (€35 per dag).
Bij een WA Verzekering is vervangend vervoer niet verzekerd.
Hieronder is het eigen risico per gekozen dekking te vinden:
Eigen risico’s bij het BOVAG Autobedrijf
- Ruitreparatie: € 0,-
- Ruitvervanging:
- Beperkt casco, Comfort, Compleet: € 0,-
- Compact: € 175,-
- Carrosserie schade:
- Beperkt casco, Comfort, Compleet: € 0,-
- Compact: € 250,-
Standaard eigen risico elders
- Ruitreparatie:
- Beperkt casco, Comfort, Compleet: € 75,-
- Compact: € 125,-
- Ruitvervanging:
- Beperkt casco, Comfort, Compleet: € 175,-
- Compact: € 250,-
- Carrosserie schade: € 500,-
Heeft iemand anders schade veroorzaakt? Als deze schade niet verzekerd is en je hebt geen rechtsbijstand, dien je zelf de schade te verhalen.
Onze verhaalservice
Met een rechtsbijstandverzekering van BOVAG Autoverzekering nemen wij dit voor je uit handen.
Zelf schade verhalen
Vul een aansprakelijkstellingsformulier in en stuur dit samen met bewijs (foto’s, getuigenverklaringen) naar de verzekeraar van de tegenpartij.
Letsel
Bij letselschade, neem direct contact met ons op. Wij helpen je verder.
Waarborgfonds
Als de veroorzaker onbekend is, kun je schade verhalen via het Waarborgfonds. Kijk hier voor meer informatie.
Een schadeformulier is nodig bij:
- Een aanrijding met een ander voertuig.
- Een onbekende tegenpartij (bijv. parkeerschade).
- Letselschade.
Een formulier is niet nodig bij:
- Storm- of hagelschade.
- Diefstal, inbraak of vandalisme (wel aangifte doen).
- Een aanrijding met dieren of eenzijdige schade.
- Ruitschade (wel melden via mijnverzekeringsportaal.nl).
- Online: Upload een scan of foto via mijnverzekeringsportaal.nl.
- E-mail: Stuur het formulier naar bovag.schade@bovemij.nl.
- Post:
BOVAG Autoverzekering
Afdeling Schade
Antwoordnummer 1414
6500 VD Nijmegen
Download het formulier hier of meld je schade via mobielschademelden.nl.
Je vindt een overzicht van vestigingen hier.
Pechhulp
Pech onderweg? Bel ons 24/7 op 088-4357645. Vanuit het buitenland zijn we bereikbaar via +31-88-4357645.
Je auto wordt standaard naar je eigen BOVAG autobedrijf gebracht. Dat is bij ons gewoon onderdeel van de dekking
Wijzigingen
Een wijziging doorgeven kan eenvoudig via mijnverzekeringsportaal.nl. Uw verzoek wordt binnen 2 werkdagen verwerkt. Let op: wijzigingen moeten direct, maar uiterlijk binnen 30 dagen, aan ons worden doorgegeven.
Je kunt je verzekering dagelijks opzeggen, zonder opzegtermijn. De volgende dag ben je niet meer verzekerd. Stap je over naar een andere verzekeraar? Zeg je verzekering dan pas op als de nieuwe verzekeraar je aanvraag heeft goedgekeurd. Eventuele openstaande of te veel betaalde premie verrekenen we met je. Opzeggen kan telefonisch, schriftelijk of via mijnverzekeringsportaal.nl.
Neem contact met ons op
Bekijk de contactopties.
Heb je een adreswijziging of wil je schade melden? Regel het eenvoudig zelf via ons klantportaal.
Heb je een vraag, schade of wil je iets wijzigen? Dit kan eenvoudig digitaal of door ons te bellen op onderstaand nummer.
Heb je pech onderweg en hulp nodig? Bel direct de alarmcentrale via onderstaand nummer.